|
|
Sakramenty Nowego Prawa zostały ustanowione przez Chrystusa. Jest
ich siedem: chrzest, bierzmowanie, Eucharystia, pokuta, namaszczenie
chorych, kapłaństwo i małżeństwo. Sakramenty te obejmują wszystkie
etapy i wszystkie ważne momenty życia chrześcijan: sprawiają
narodzenie i rozwój chrześcijańskiego życia wiary, uzdrowienia i dar
posłania. Widać w tym pewne podobieństwo, jakie istnieje między
etapami życia naturalnego a etapami życia duchowego.
Katechizm Kościoła Katolickiego
pierwszym trzem sakramentom nadał nazwę – wtajemniczenia
chrześcijańskiego, dwóm następnym – uzdrowienia oraz pozostałym -
sakramenty służące komunii i posłaniu wiernych.
SAKRAMENT CHRZTU ŚWIĘTEGO
Chrzest jest
narodzeniem do nowego życia w Chrystusie. Zgodnie z wolą Pana
jest on konieczny do zbawienia, tak jak Kościół, do którego
chrzest wprowadza. Istotny obrzęd chrztu polega na zanurzeniu
kandydata w wodzie lub polaniu wodą jego głowy z równoczesnym
wezwaniem Trójcy Świętej, to znaczy Ojca, Syna i Ducha Świętego.
Skutkiem chrztu jest odpuszczenie grzechu
pierworodnego i wszystkich grzechów osobistych, narodzenie do
nowego życia, przez które człowiek staje się przybranym synem
Ojca, członkiem Chrystusa, świątynią Ducha Świętego. Przez fakt
przyjęcia tego sakramentu ochrzczony jest włączony w Kościół,
Ciało Chrystusa, i staje się uczestnikiem kapłaństwa Chrystusa.
Chrzest wyciska w duszy niezatarte duchowe
znamię, „charakter”, który konsekruje ochrzczonego do
uczestniczenia w chrześci-jańskim kulcie religijnym. Z racji
„charakteru” chrzest nie może być powtórzony.
Od najdawniejszych czasów chrzest jest udzielany
dzieciom, ponieważ jest łaską i darem Bożym, które nie zakładają
ludzkich zasług. Dzieci są chrzczone w wierze Kościoła. Wejście
w życie chrześcijańskie daje dostęp do prawdziwej wolności.
W razie konieczności każda osoba może udzielić
chrztu, pod warunkiem że ma intencję uczynienia tego, co czyni
Kościół, i poleje wodą głowę kandydata, mówiąc: „Ja ciebie
chrzczę w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego”.
Chrzty w parafii Wniebowzięcia
Najświętszej Maryi Panny w Budzisławiu Kościelnym
1.
W parafii
Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Budzisławiu Kościelnym
chrzty odbywają się
w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca na Sumie
o godz. 1130 oraz w pierwsze
święto
Bożego Narodzenia i Wielkanocy
2.
Rodzice zgłaszając chrzest swojego dziecka w
kancelarii przedstawiają dokumenty:
|
metrykę
urodzenia dziecka z USC , |
|
zaświadczenia z
parafii rodziców chrzestnych, że mogą być dopuszczeni do tej
godności
|
3. Konferencja
przed chrztem dziecka dla rodziców i
chrzestnych odbywa się w
dzień wyznaczony
i umówiony przez księdza proboszcza.
4.
W dniu chrztu należy przybyć na 15 minut przed
wyznaczoną godziną chrztu do zakrystii w celu
dopełnienia formalności.
Prosząc o chrzest dla
swojego dziecka przyjmujecie na siebie drodzy rodzice i
chrzestni obowiązek
wychowania go w wierze.
(Z liturgii chrzcielnej)
|
SAKRAMENT
BIERZMOWANIA
Bierzmowanie udoskonala łaskę chrztu; jest ono sakramentem,
który daje Ducha Świętego, aby głębiej zakorzenić nas w
synostwie Bożym, ściślej wszczepić w Chrystusa, umocnić naszą
więź z Kościołem, włączyć nas bardziej do jego posłania i pomóc
w świadczeniu
o wierze chrześcijańskiej słowem, któremu
towarzyszą czyny.
Bierzmowanie podobnie jak chrzest wyciska w duszy
chrześcijanina duchowe znamię, czyli niezatarty charakter.
Dlatego ten sakrament można przyjąć tylko raz w życiu.
Kandydat do sakramentu bierzmowania, który
osiągnął wiek używania rozumu, powinien złożyć wyznanie wiary,
być w stanie łaski i mieć intencję przyjęcia tego sakramentu.
Powinien też być przygotowany do podjęcia zadania ucznia i
świadka Chrystusa we wspólnocie Kościoła oraz sprawach
doczesnych.
Istotnym obrzędem bierzmowania jest namaszczenie
krzyżmem świętym czoła ochrzczonego wraz z włożeniem ręki przez
szafarza i słowami: „ Przyjmij znamię daru Ducha Świętego”.
W parafii Wniebowzięcia
Najświętszej Maryi Panny w Budzisławiu Kościelnym ustalony jest
następujący porządek przystępowania do sakramentu bierzmowania:
|
Okres
przygotowania do przyjęcia sakramentu bierzmowania przypada
na gimnazjalny czas nauki. |
|
Bierzmowanie
odbywa się każdorazowo podczas wizyty duszpasterskiej ( co 4
lata ) biskupa ordynariusza lub jego
zastępców. |
|
NAJŚWIĘTSZY SAKRAMENT
Eucharystia jest centrum i szczytem
życia Kościoła, ponieważ Chrystus włącza Kościół i wszystkie
jego członki do swojej ofiary uwielbienia i dziękczynienia,
złożonej raz na zawsze Ojcu na krzyżu. Przez tę ofiarę Chrystus
rozlewa łaski zbawienia na swoje Ciało i Krew Pana. Elementy te
konstytuują jeden i ten sam akt kultu.
Celebracja Eucharystii obejmuje zawsze: głoszenie słowa Bożego,
dziękczynienie składane Bogu Ojcu za wszystkie Jego
dobrodziejstwa, a zwłaszcza za dar Jego Syna; konsekrację chleba
i wina oraz uczestniczenie w uczcie liturgicznej przez
przyjmowanie Ciała i Krwi Pana.
Eucharystia jest pamiątką Paschy Chrystusa, to znaczy dzieła
zbawienia wypełnionego przez Jego życie, śmierć i
zmartwychwstanie. Dzieło to uobecnia się w czynności
liturgicznej.
Sam
Chrystus, wieczny Arcykapłan Nowego Przymierza, działając przez
posługę kapłanów, składa Ofiarę eucharystyczną. Sam Chrystus,
rzeczywiście obecny pod postaciami chleba i wina, jest również
darem ofiarnym składanym w Eucharystii.
Tylko
kapłani wyświęceni mogą przewodniczyć Eucharystii i konsekrować
chleb i wino, aby stały się Ciałem i Krwią Pana.
Kto
chce przyjmować Chrystusa w Komunii eucharystycznej, musi być w
stanie łaski. Jeśli ktoś ma świadomość, że popełnił grzech
śmiertelny, nie powinien przystępować do Eucharystii bez
otrzymania uprzednio rozgrzeszenia w sakramencie pokuty.
Przyjęcie Ciała i Krwi Chrystusa w Komunii świętej pogłębia zjednoczenie komunikującego z Panem, gładzi grzechy powszednie i
zachowuje od grzechów ciężkich. Kościół żywo poleca wiernym, by
przyjmowali zawsze Komunię świętą, gdy uczestniczą w sprawowaniu
Eucharystii. Zobowiązuje ich do tego przynajmniej raz w roku.
Przez tę ofiarę Chrystus rozlewa łaski zbawienia na swoje Ciało,
którym jest Kościół.
Szczególnie ważnym w
życiu każdego chrześcijanina oraz życiu Kościoła jest przyjęcie
Komunii świętej po raz pierwszy.
|
W parafii
Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny okres przygotowania
do jej przyjęcia trwa od
I do II klasy nauczania początkowego, a sam uroczystość
połączona z pełną Eucharystią przypada w klasie II pod
koniec roku szkolnego. |
|
Dzieci
przystępujące do tego sakramentu (oprócz katechizacji w
szkole) wraz z rodzicami winni uczestniczyć w spotkaniach
przygotowujących, które odbywają się w wyznaczonym przez
księdza proboszcza terminie. |
|
uroczystości pierwszokomunijne odbywają się - zawsze
w trzecią niedzielę miesiąca maja
o godz. 1030. |
Pamiątka z uroczystości
pierwszokomunijnych w parafii Wniebowzięcia NPM w
Budzisławiu Kościelnym |
|
SAKRAMENT POKUTY
Sakrament pokuty -
zwany jest także sakramentem przebaczenia grzechów, nawrócenia,
spowiedzi lub pojednania. W świetle wiary nie ma większego zła
niż grzech i nic innego nie powoduje gorszych skutków dla samych
grzeszników, dla Kościoła i dla całego świata.
Sakrament pokuty składa się z trzech aktów
penitenta oraz rozgrzeszenia kapłana. Aktami penitenta są; żal
za grzechy, spowiedź lub ujawnienie grzechów przed kapłanem oraz
postanowienie wypełnienia zadośćuczynienia i czynów pokutnych.
Żal za grzechy powinien wypływać z motywów wynikających z wiary.
Jeśli jego źródłem jest miłość do Boga, nazywamy go
„doskonałym”; jeśli opiera się na innych motywach, nazywamy go
„niedoskonałym”.
Osoba chcąca dostąpić pojednania z Bogiem, musi
wyznać przed kapłanem wszystkie grzechy ciężkie, których jeszcze
nie wyznawała, a które przypomniała sobie po starannym zbadaniu
swojego sumienia. Wyznanie grzechów powszednich nie jest samo w
sobie koniecznym, niemniej jest przez Kościół żywo zalecane.
Do odpuszczenia grzechów zostali upoważnieni
przez władzę kościelną tylko kapłani, którzy zadają penitentowi
wypełnienie pewnych czynów „zadośćuczynienia” lub „pokuty”.
Skutkami duchowymi sakramentu pokuty są:
pojednanie z Bogiem; pojednanie z Kościołem; darowanie kary
wiecznej spowodowanej przez grzechy śmiertelne; darowanie,
przynajmniej częściowe, kar doczesnych, będących skutkiem
grzechu; pokój i pogoda sumienia oraz pociecha duchowa; wzrost
sił duchowych do walki, jaka musi prowadzić chrześcijan.
W parafii Wniebowzięcia
Najświętszej Maryi Panny w Budzisławiu Kościelnym można
skorzystać z sakramentu pokuty:
|
przed codziennymi i
niedzielnymi Mszami świętymi oraz przed nabożeństwami, |
|
podczas piewszopiątkowej Mszy
świętej, |
|
w czasie rekolekcji
wielkopostnych i adwentowych. |
|
SAKRAMENT
NAMASZCZENIA CHORYCH
Sakrament namaszczenia
chorych udziela specjalnej łaski chrześcijaninowi, który
doświadcza trudności związanych ze stanem ciężkiej choroby lub
starości.
Stosowny czas na przyjęcie namaszczenia chorych
zachodzi wtedy, gdy wierny staje wobec niebezpieczeństwa śmierci
z powodu choroby lub starości. Sakrament ten chrześcijanin może
przyjmować za każdym razem gdy jest dotknięty ciężką chorobą lub
gdy nastąpiło jej nasilenie.
Sakramentu tego udzielają tylko kapłani. Przy
jego sprawowaniu używają oni oleju poświęconego przez biskupa
lub w razie potrzeby przez samego prezbitera, który celebruje
ten sakrament.
Skutkami specjalnej łaski sakramentu namaszczenia
chorych są: zjednoczenie chorego z męką Chrystusa dla jego
własnego dobra i dla dobra Kościoła; umocnienie, pokój i odwaga,
by przyjmować po chrześcijańsku cierpienia, choroby i starość;
przebaczenie grzechów, jeśli chory nie mógł go otrzymać przez
sakrament pokuty; powrót do zdrowia, jeśli to służy dobru
duchowemu; przygotowanie na przejście do życia wiecznego.
W parafii Wniebowzięcia
Najświętszej Maryi Panny w Budzisławiu Kościelnym duszpasterz
posługuje chorym:
1. W nagłych
przypadkach, można kapłana poprosić do chorego w każdej porze
dnia i nocy. Uczynić to
może rodzina chorego, sąsiedzi lub sam chory.
2. Cykliczne
odwiedziny chorych przez kapłana z posługą sakramentalną
odbywają się:
|
w każdy pierwszy
piątek miesiąca, |
|
w ostatnim
tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie, |
|
w ostatnim
tygodniu poprzedzającym Wielkanoc. |
3.
Rodzina chorego
przed przybyciem duszpasterza wina przygotować chorego i
mieszkanie.
4. W mieszkaniu
chorego należy przygotować stół lub ławę przykrytą białym
obrusem, na niej świece,
krzyż i wodę świeconą. Natomiast do namaszczenia chorych: zwitek
waty, sól i kawałek chleba.
POSŁUGA
ZMARŁYM
Czynności związanych z pogrzebem nie
należy bezpośrednio łączyć z przyjęciem Sakramentu Namaszczenia
Chorych. Tym bardziej, iż powyższy sakrament można przyjmować
wielokrotnie i niekoniecznie przed oczekiwanym nadejściem
śmierci, czy w jej bezpośredniej bliskości.
Pogrzeb katolicki przysługuje
wierzącym i praktykującym członkom wspólnoty parafialnej.
Obejmuje on:
|
Modlitwy w
kaplicy przedpogrzebowej. |
|
Mszę świętą z
ciałem zmarłego w kościele. |
|
Liturgię
pogrzebową na cmentarzu. |
W
uzasadnionych przypadkach forma pogrzebu może być zmieniona.
Parafia dysponuje kaplicą przedpogrzebową
oraz własnym cmentarzem grzebalnym.
Formalności pogrzebowe
załatwia rodzina zmarłego. Do nich należy:
|
Uzgodnienie
terminu pogrzebu z księdzem proboszczem. |
|
Dostarczenie do
kancelarii parafialnej aktu zgonu i zaświadczenia o
udzielonych zmarłemu sakramentach. |
|
Ustalenie z
kapłanem formy i szczegółów ceremonii pogrzebowej. |
Podczas Mszy świętej
pogrzebowej jest zawsze okazja do spowiedzi oraz zamówienia Mszy
świętych w intencji zmarłego.
|
SAKRAMENT
KAPŁAŃSTWA
Sakrament święceń jest
sakramentem, dzięki któremu posłanie, powierzone przez Chrystusa
Apostołom, nadal jest spełnianie w Kościele aż do końca czasów.
Jest to więc sakrament posługi apostolskiej. Obejmuje on trzy
stopnie: episkopat, prezbiteriat i diakonat. Pełniący urząd
święceń wykonują swoją posługę wobec Ludu Bożego przez
nauczanie, kult Boży i rządy pasterskie.
Sakrament święceń udzielany jest przez włożenie
rąk, któremu towarzyszy uroczysta modlitwa konsekracyjna. Prosi
się w niej Boga, by otrzymującemu święcenia udzielił łask Ducha
Świętego, potrzebnych dla jego posług. Święcenia wyciskają
niezatarty charakter sakramentalny.
Kościół udziela sakramentu święceń tylko
mężczyznom ochrzczonym, których zdolności do wykonywania posługi
kapłańskiej zostały staranie rozeznane.
Z parafii budzisławskiej wywodzą
się następujący kapłani i zakonne siostry:
|
Ksiądz Prałat Aleksander Maciejewski ur.
28.10.1927r., magister teologii, Kanonik
Kapituły Katedralnej, Kapelan Papieski, Proboszcz
Parafii Brześć Kujawski, od 1999r.
na emeryturze.
|
|
Tomasz Laskowski ur. 24.08.1977r., brat zakonny -
OMI.
|
|
Daniela Wesołowska ( siostra Anna), ur.
07.11.1953r., Siostry Kapucynki.
|
|
Maria Wesołowska ( siostra Maksymiliana), ur.
07.09.1957r. Siostry Kapucynki.
|
|
Elżbieta Łukasik ur. 11.06.1969r., Siostry Brygidki.
|
|
Iwona Chojnacka ur.
05.04.1971r., Służki NMP Niepokalanej |
|
SAKRAMENT MAŁŻEŃSTWA
Sakrament przymierza
małżeńskiego, przez który mężczyzna i kobieta stanowią między
sobą wewnętrzną wspólnotę życia i miłości, powstał z woli
Stwórcy, który wyposażył je we własne prawa. Z natury jest on
nastawiony na dobro współmałżonków, a także na zrodzone i
wychowane potomstwo. Małżeństwo ochrzczonych zostało podniesione
przez Chrystusa Pana do godności sakramentu. Małżeństwo opiera
się na zgodności obu stron, to znaczy na woli wzajemnego i
trwałego oddania się sobie w celu przeżywania przymierza wiernej
i płodnej miłości.
Sakrament małżeństwa powinien być
zawierany publicznie, w ramach celebracji liturgicznej, wobec
kapłana oraz świadków i zgromadzenia wiernych.
Do istoty małżeństwa należy jedność,
nierozerwalność i otwartość na płodność. Poligamia jest
przeciwna jedności małżeństwa; rozwód rozłącza to, co Bóg
złączył. Odrzucenie płodności pozbawia życie małżeńskie dziecka,
które jest „najcenniejszym darem małżeństwa”.
Dopóki żyje prawowity
współmałżonek, zawarcie powtórnego związku przez rozwiedzionych
sprzeciwia się zamysłowi i prawu Bożemu. Osoby rozwiedzione
zawierające nowy związek nie są wyłączone z Kościoła, ale nie
mogą przystępować do Komunii świętej. Powinny jednak prowadzić
życie chrześcijańskie, zwłaszcza wychowując swoje dzieci w duchu
wiary.
W parafii
Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Budzisławiu
Kościelnym przed zawarciem związku małżeńskiego obowiązują
następujące formalności:
1.
Do
kancelarii parafii narzeczonej, narzeczeni zgłaszają się na 3
miesiące przed zawarciem małżeństwa
i przedstawiają dokumenty:
|
metryki chrztu z adnotacją:
„do ślubu kościelnego”
, |
|
metryki bierzmowania
, |
|
świadectwo nauki religii z
ostatniej klasy
, |
|
świadectwo katechizacji
przedmałżeńskiej,
|
|
dokument z USC do zawarcia
małżeństwa „konkordatowego”
. |
2.
Po przedstawieniu w/w dokumentów w parafii narzeczonej
lub narzeczonego, spisywany jest protokół
kanonicznego badania narzeczonych, głoszone są zapowiedzi a
narzeczeni odbywają 3 spotkania w
poradnictwie rodzinnym.
3. Narzeczeni w ramach
przygotowania duchowego winni przystąpić do spowiedzi świętej:
|
pierwszy raz przed
rozpoczęciem załatwiania formalności związanych ze ślubem, |
|
drugi raz tuż przed ślubem.
|
3.
W tygodniu przed zawarciem liturgii sakramentu
małżeństwa, narzeczeni zgłaszają się do parafialnej
kancelarii, celem spisania i podpisania aktu ślubu.
|
|
|
|