|
|
"BĘDZIESZ MIŁOWAŁ
PANA BOGA SWEGO CAŁYM SWOIM SERCEM,
CAŁĄ SWOJĄ DUSZĄ I CAŁYM SWOIM UMYSŁEM"
Jezus streścił obowiązki człowieka względem Boga tymi słowami:
"Będziesz
miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą
i
całym swoim umysłem" (Mt
22, 37; Łk 10, 27: "...całą swoją mocą"). Są one 367
bezpośrednim echem uroczystego wezwania:
"Słuchaj, Izraelu, Pan jest naszym Bogiem
- Panem jedynym"
(Pwt 6, 4). Bóg nas pierwszy
umiłował. Miłość Jedynego Boga jest przypomniana w pierwszym
z
"dziesięciu słów". Przykazania wyjaśniają z kolei odpowiedź
miłości, do której udzielenia wobec Boga jest powołany człowiek. |
|
|
Chrystus w modlitwie do
Ojca. Miniatura z klasztoru Dionizego
na górze Athos, wykonana w Konstantynopolu ok. 1059 r. |
PIERWSZE PRZYKAZANIE
Ja jestem Pan, twój Bóg, który cię wywiódł
z ziemi egipskiej, z domu niewoli. Nie będziesz miał cudzych bogów
obok Mnie! Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
tego, co jest na niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko,
ani tego, co jest w wodach pod ziemią! Nie będziesz oddawał im
pokłonu i nie będziesz im służył
(Wj 20, 2-5)1.
·
"Będziesz miłował Pana, Boga twojego, z całego swego serca, z całej
duszy swojej, ze wszystkich
swych sił"
(Pwt 6, 5).
· Pierwsze przykazanie
wzywa człowieka do wiary w Boga, do pokładania w Nim nadziei i do
miłowania Go nade wszystko.
·
"Panu, Bogu swemu, będziesz oddawał pokłon"
(Mt 4, 10). Adoracja Boga, zanoszenie
do Niego
modlitw, oddawanie należnej Mu czci, wypełnianie
przyrzeczeń i złożonych Mu ślubów są aktami
cnoty religijności, które wchodzą w zakres posłuszeństwa
pierwszemu przykazaniu.
· Obowiązek oddawania
Bogu autentycznej czci odnosi się do człowieka w wymiarze
indywidualnym
i społecznym.
· Człowiek powinien
"mieć możność swobodnego wyznawania religii prywatnie i publicznie".
· Zabobon jest
wypaczeniem kultu, który oddajemy prawdziwemu Bogu. Przejawia się
on
w bałwochwalstwie, jak również w różnych formach
wróżbiarstwa i magii.
· Wystawianie Boga na
próbę w słowach lub czynach, świętokradztwo i symonia są grzechami
bezbożności zakazanymi przez pierwsze przykazanie.
· Ateizm, odrzucając lub
negując istnienie Boga, jest grzechem przeciw pierwszemu
przykazaniu.
· Podstawą kultu
świętych obrazów jest misterium Wcielenia Słowa Bożego Kult ten nie
sprzeciwia
się pierwszemu przykazaniu.
|
DRUGIE PRZYKAZANIE
Nie
będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego, do czczych rzeczy
(Wj 20, 7; Pwt 5,11).
Powiedziano przodkom: Nie będziesz fałszywie przysięgał... A Ja wam
powiadam: Wcale nieprzysięgajcie
(Mt 5, 33-34).
·
"O Panie, nasz Boże, jak przedziwne
Twe imię po wszystkiej ziemi!" (Ps 8,
2).
·
Drugie przykazanie nakazuje szanować imię Pańskie. Imię
Pańskie jest święte.
·
Drugie przykazanie zabrania wszelkiego nieodpowiedniego
używania imienia Boga. Bluźnierstwo polega na używaniu w sposób
obraźliwy imienia Boga, Jezusa Chrystusa, Najświętszej Maryi Panny i
świętych.
·
Krzywoprzysięstwo wzywa Boga, by był świadkiem kłamstwa.
Wiarołomstwo jest poważnym uchybieniem względem Pana, zawsze
wiernego swoim obietnicom.
·
"Nie przysięgaj ani na Stwórcę, ani na stworzenie, chyba
tylko w wypadku prawdy, konieczności
i z uszanowaniem".
·
Podczas chrztu chrześcijanin otrzymuje swoje imię w
Kościele. Rodzice, chrzestni i proboszcz powinni troszczyć się, by
zostało mu nadane imię chrześcijańskie. Święty patron jest wzorem
miłości i zapewnia wstawiennictwo u Boga.
·
Chrześcijanin rozpoczyna swoje modlitwy i działania
znakiem krzyża: "W imię Ojca i Syna,
i Ducha Świętego. Amen".
·
Bóg powołuje każdego po imieniu.
|
TRZECIE PRZYKAZANIE
Pamiętaj o dniu
szabatu, aby go uświęcić. Sześć dni będziesz pracować i wykonywać
wszystkie twe zajęcia. Dzień zaś siódmy jest szabatem ku czci Pana,
Boga twego. Nie możesz przeto w dniu tym wykonywać żadnej pracy
(Wj 20,
8-10)78.
To szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla
szabatu. Zatem Syn Człowieczy jest panem szabatu
(Mk 2, 27-28).
·
"Będziesz zważał na szabat, aby go
święcić" (Pwt 5,12).
"Dzień siódmy będzie
szabatem
odpoczynku, poświęconym Panu"
( Wj 31, 15).
·
Szabat, który oznaczał wypełnienie pierwszego
stworzenia, został zastąpiony przez niedzielę,
przypominającą nowe stworzenie, zapoczątkowane przez
zmartwychwstanie Chrystusa.
·
Kościół celebruje dzień zmartwychwstania Chrystusa
ósmego dnia, który słusznie jest nazywany
dniem Pańskim albo niedzielą.
·
"Niedziela. . . powinna być obchodzona w całym
Kościele jako najdawniejszy dzień świąteczny
nakazany". "W niedzielę oraz w inne dni świąteczne nakazane wierni
są zobowiązani uczestniczyć
we Mszy świętej".
·
"W niedzielę oraz w inne dni świąteczne nakazane
wierni są zobowiązani... powstrzymać się od
wykonywania tych prac i zajęć, które utrudniają oddawanie Bogu czci,
przeżywanie radości właściwej
dniowi Pańskiemu oraz korzystanie z należnego odpoczynku duchowego i
fizycznego".
·
Ustanowienie niedzieli przyczynia się do tego, by
"wszyscy korzystali z wystarczającego
odpoczynku i czasu wolnego, który mogliby poświęcić życiu
rodzinnemu, kulturalnemu,
społecznemu i religijnemu".
·
Każdy chrześcijanin powinien unikać narzucania - bez
potrzeby - drugiemu tego, co
przeszkodziłoby mu w zachowaniu dnia Pańskiego.
|
CZWARTE
PRZYKAZANIE
Czcij ojca twego i matkę twoją, abyś długo żył na ziemi, która Pan,
Bóg twój, da tobie
(Wj 20, 12).
·
"Czcij ojca swego i matkę swoją"
(Pwt S, 16; Mk
7, 10).
· Zgodnie
z czwartym przykazaniem Bóg chce, abyśmy po Nim czcili naszych
rodziców i tych,
którym On dla naszego dobra udzieli swojej władzy.
·
Wspólnota
małżeńska jest ustanawiana przez przymierze i zgodę małżonków.
Małżeństwo
i rodzina są ukierunkowane na dobro małżonków, prokreację i
wychowanie dzieci.
·
"Szczęście osoby
i społeczności ludzkiej oraz chrześcijańskiej wiąże się ściśle z
pomyślną sytuacją wspólnoty małżeńskiej i rodzinnej".
· Dzieci
są zobowiązane wobec
swoich rodziców do szacunku, wdzięczności, właściwego posłuszeństwa
i pomocy. Szacunek synowski sprzyja harmonii całego życia
rodzinnego.
·
Rodzice pierwsi są
odpowiedzialni za wychowanie swoich dzieci do wiary, modlitwy i
wszystkich cnót. W miarę swoich możliwości mają oni obowiązek
zaradzać potrzebom materialnym
i duchowym swoich dzieci.
·
Rodzice powinni
uszanować powołanie swoich dzieci i sprzyjać mu. Powinni pamiętać, a
także uczyć, że pierwszym powołaniem chrześcijanina jest pójście za
Jezusem.
·
Władza publiczna
jest zobowiązana do poszanowania podstawowych praw osoby ludzkiej
i warunków korzystania z jej wolności.
·
Obowiązkiem
obywateli jest współpracować z władzami cywilnymi w budowaniu
społeczeństwa
w duchu prawdy, sprawiedliwości, solidarności
i wolności.
·
Obywatel jest
zobowiązany w sumieniu do nieprzestrzegania zarządzeń władz
cywilnych, gdy te przepisy są sprzeczne
z wymaganiami ładu
moralnego. "Trzeba bardziej słuchać Boga niż ludzi"
(Dz 5,
29).
·
Każde społeczeństwo
opiera swoje sądy i swoje działanie na jakiejś wizji człowieka i
jego przeznaczenia. Społeczeństwa pozbawione światła Ewangelii o
Bogu i człowieku łatwo popadają
w totalitaryzm.
|
PIĄTE
PRZYKAZANIE
Nie będziesz
zabijał (Wj
20, 13).
"Życie ludzkie jest święte, ponieważ od samego początku domaga
się «stwórczego działania Boga» i pozostaje na zawsze w specjalnym
odniesieniu do Stwórcy, jedynego swego celu. Sam Bóg jest Panem
życia, od jego początku aż do końca. Nikt, w żadnej sytuacji, nie
może rościć sobie prawa do bezpośredniego niszczenia niewinnej
istoty ludzkiej".
·
"W Jego ręku
- tchnienie życia i dusza każdego człowieka"
(Hi 12, 10).
·
Każde życie ludzkie od chwili
poczęcia aż do śmierci jest święte, ponieważ osoba ludzka była
chciana dla niej samej na obraz i podobieństwo Boga
żywego i świętego.
·
Zabójstwo człowieka jest głęboko
sprzeczne z godnością osoby i świętością Stwórcy.
·
Zakaz zabójstwa nie znosi prawa do
unieszkodliwienia napastnika. Uprawniona obrona jest
poważnym obowiązkiem tego, kto jest odpowiedzialny za
życie drugiego człowieka lub za dobro
wspólne.
·
Dziecko od chwili poczęcia ma prawo
do życia. Bezpośrednie przerwanie ciąży, to znaczy
zamierzone jako cel lub środek, jest "praktyką...
haniebną”, poważnie sprzeciwiającą się prawu
moralnemu. Kościół
nakłada kanoniczną karę ekskomuniki za to przestępstwo przeciw
życiu
ludzkiemu.
·
Ponieważ embrion powinien być
uważany za osobę od chwili poczęcia, powinno się bronić jego
integralności, troszczyć się o niego i leczyć go jak
każdą inną istotę ludzką.
·
Eutanazja zamierzona, niezależnie
od jej form i motywów, jest zabójstwem. Jest głęboko
sprzeczna z godnością osoby ludzkiej i z poszanowaniem
Boga żywego, jej Stwórcy.
·
Samobójstwo pozostaje w głębokiej
sprzeczności ze sprawiedliwością, nadzieją i miłością. Jest
zakazane przez piąte przykazanie.
·
Zgorszenie jest poważnym
wykroczeniem, gdy uczynkiem lub zaniedbaniem dobrowolnie
doprowadza drugiego człowieka do grzechu.
·
Z powodu zła i niesprawiedliwości,
jakie pociąga za sobą wszelka wojna, powinniśmy czynić
wszystko, co rozumnie możliwe, by jej unikać. Kościół
modli się: "Od powietrza, głodu, ognia i wojny
zachowaj nas, Panie".
·
Kościół i rozum ludzki stwierdzają
trwałą ważność prawa moralnego podczas konfliktów zbrojnych.
Działania dobrowolnie sprzeczne z prawem narodów i
jego powszechnymi zasadami są zbrodniami.
·
"Wyścig zbrojeń stanowi
najgroźniejszą plagę ludzkości, a równocześnie nieznośną krzywdę
dla
ubogich".
·
"Błogosławieni, którzy wprowadzają
pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi"
(Mt S, 9).
|
SZÓSTE
PRZYKAZANIE
Nie będziesz cudzołożył (Wj 20,
14; Pwt 5, 17).
·
"Miłość jest... podstawowym i wrodzonym
powołaniem każdej istoty ludzkiej".
·
Bóg, stwarzając człowieka jako
"mężczyznę i niewiastę", obdarzył ich taką samą godnością
osobową. Każdy człowiek, mężczyzna i kobieta,
powinien uznać i przyjąć swoją tożsamość płciową.
·
Chrystus jest wzorem czystości. Każdy
ochrzczony jest powołany do życia w czystości zgodnie ze
swoim stanem życia.
·
Czystość oznacza integrację
płciowości w osobie. Domaga się osiągnięcia panowania nad sobą.
·
Wśród grzechów pozostających w głębokiej
sprzeczności z czystością należy wymienić
masturbację, nierząd, pornografię i czyny homoseksualne.
·
Przymierze dobrowolnie zawarte przez
małżonków zakłada wierną miłość. Zobowiązuje ich
do zachowania nierozerwalności małżeństwa.
·
Płodność jest dobrem, darem i celem
małżeństwa. Małżonkowie przekazując życie, uczestniczą
w ojcostwie Boga.
·
Regulacja poczęć ukazuje jeden z
aspektów odpowiedzialnego ojcostwa i macierzyństwa.
Prawość intencji małżonków nie usprawiedliwia
odwoływania się do środków moralnie
niedopuszczalnych (np. sterylizacji bezpośredniej lub
antykoncepcji).
·
Cudzołóstwo i rozwód, poligamia i
wolny związek są poważnymi wykroczeniami przeciw godności
małżeństwa.
|
SIÓDME
PRZYKAZANIE
Nie będziesz kradł
(Wj 20, 15; Pwt 5, 19).
Nie kradnij (Mt
19, 18).
Siódme przykazanie zabrania zabierania lub zatrzymywania
niesłusznie dobra bliźniego i wyrządzania bliźniemu krzywdy w
jakikolwiek sposób dotyczącej jego dóbr. Nakazuje sprawiedliwość i
miłość w zarządzaniu dobrami materialnymi
i owocami pracy ludzkiej.
Z uwagi na wspólne dobro wymaga ono powszechnego poszanowania
przeznaczenia dóbr i prawa do własności prywatnej.
·
"Nie
będziesz kradł" (Pwt 5, 19).
"Ani złodzieje, ani chciwi... ani zdziercy nie
odziedziczą Królestwa
Bożego" (1 Kor 6, 10).
· Siódme przykazanie nakazuje
praktykowanie sprawiedliwości i miłości w zarządzaniu dobrami
materialnymi i owocami pracy ludzkiej.
· Dobra stworzone są
przeznaczone dla całego rodzaju ludzkiego. Prawo do własności
prywatnej nie
uchyla powszechnego przeznaczenia dóbr.
· Siódme przykazanie zakazuje
kradzieży. Kradzież jest przywłaszczeniem dobra drugiego
człowieka wbrew racjonalnej woli właściciela.
· Wszelkiego rodzaju
przywłaszczenie i niesłuszne używanie dobra drugiego człowieka jest
sprzeczne z siódmym przykazaniem. Popełniona
niesprawiedliwość domaga się naprawienia
krzywdy. Sprawiedliwość wymienna wymaga zwrotu
skradzionego dobra.
· Prawo moralne zakazuje czynów,
które w celach handlowych lub totalitarnych prowadzą do
zniewolenia ludzi, kupowania ich, sprzedawania oraz
wymiany, jakby byli towarem.
· Powierzone przez Stwórcę
panowanie nad bogactwami naturalnymi, roślinami i zwierzętami świata
nie może być oddzielone od szacunku dla wymagań
moralnych, łącznie z wymaganiami wobec
przyszłych pokoleń.
· Zwierzęta zostały powierzone
człowiekowi, który jest zobowiązany do życzliwości wobec nich. Mogą
one służyć słusznemu zaspokajaniu potrzeb człowieka.
· Kościół wydaje sąd moralny w
kwestiach gospodarczych i społecznych, gdy domagają się tego
podstawowe prawa osoby lub zbawienie dusz. Troszczy się
o ziemskie dobro wspólne ludzi z racji
ich ukierunkowania na najwyższe Dobro, nasz cel
ostateczny.
· Sam człowiek jest twórcą,
ośrodkiem i celem całego życia gospodarczego i społecznego.
Decydującym punktem kwestii społecznych jest to, by
dobra stworzone przez Boga dla wszystkich
rzeczywiście stały się udziałem wszystkich zgodnie z
wymaganiami sprawiedliwości i miłości.
· Podstawowa wartość pracy tkwi
w samym człowieku, który jest jej twórcą i adresatem. Przez swoją
pracę człowiek uczestniczy w dziele stworzenia. Praca w
łączności z Chrystusem może mieć wymiar
odkupieńczy.
· Prawdziwy rozwój obejmuje
całego człowieka. Chodzi o to, by rozwiać zdolność każdej osoby do
odpowiedzi na jej powołanie, a więc na wezwanie Boże.
· Jałmużna dana ubogim jest
świadectwem miłości braterskiej; jest także praktykowaniem
sprawiedliwości, która podoba się Bogu.
· Jakże w wielkiej rzeszy istot
ludzkich bez chleba, bez dachu nad głową, bez stałego miejsca, nie
rozpoznać Łazarza, zgłodniałego żebraka z przypowieści?
Jak nie usłyszeć Jezusa: "Tegoście
i Mnie nie uczynili" (Mt 25, 45).
|
ÓSME PRZYKAZANIE
Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa jako
świadek (Wj
20, 16).
Słyszeliście... że powiedziano przodkom: "Nie będziesz fałszywie
przysięgał, lecz dotrzymasz Panu swej przysięgi"
(Mt 5, 33).
Ósme przykazanie zabrania fałszowania prawdy w relacjach z drugim
człowiekiem.
·
"Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu
kłamstwa jako świadek" (Wj
20,16). Uczniowie
Chrystusa "przyoblekli człowieka nowego, stworzonego
według Boga, w sprawiedliwości i prawdziwej
świętości" (Ef 4, 24).
·
Prawda lub prawdomówność jest cnotą,
która polega na tym, by się okazywać prawdziwym
w swoich czynach i mówić to, co prawdziwe w swoich
słowach, wystrzegając się dwulicowości,
udawania i obłudy.
·
Chrześcijanin nie powinien "wstydzić
się... świadectwa Pana" (2 Tm 1, 8) w
czynie i w dowie.
Męczeństwo jest najwyższym świadectwem złożonym prawdzie
wiary.
·
Poszanowanie dobrego imienia i czci
osób zabrania czynów i słów obmowy lub oszczerstwa.
·
Kłamstwo polega na mówieniu nieprawdy
z intencją oszukania bliźniego, który ma prawo do
prawdy.
·
Wykroczenie przeciw prawdzie domaga
się wynagrodzenia krzywd.
·
"Złota zasada" pomaga rozpoznać w
konkretnych sytuacjach, czy należy ujawnić prawdę temu, kto
jej żąda, czy jej nie ujawniać.
·
"Tajemnica sakramentalna (spowiedzi)
jest nienaruszalna". Tajemnice zawodowe powinny być
strzeżone. Informacje przynoszące szkodę drugiemu
człowiekowi nie powinny być ujawniane.
·
Społeczeństwo ma prawo do informacji
opartej na prawdzie, wolności i sprawiedliwości. Należy
kierować się umiarem i dyscypliną w korzystaniu ze
środków społecznego przekazu.
·
Sztuki piękne, a zwłaszcza sztuka
sakralna, "z natury swej dążą... do wyrażenia w jakiś sposób
w dziełach ludzkich nieskończonego piękna Boga. Są one
tym bardziej poświęcone Bogu
i pomnażaniu Jego czci i chwały, im bardziej wyłącznie
zmierzają tylko do tego, aby... dusze
ludzkie... zwracać ku Bogu".
|
DZIEWIĄTE
PRZYKAZANIE
Nie
będziesz pożądał domu bliźniego twego. Nie będziesz pożądał żony
bliźniego twego, ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego
wołu, ani jego osła, ani żadnej rzeczy, która należy do bliźniego
twego (Wj
20, 17).
·
"Każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę,
już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa"
(Mt 5, 28).
·
Dziewiąte przykazanie ostrzega przed
pożądaniem, czyli pożądliwością cielesną.
·
Walka z pożądliwością cielesną
dokonuje się przez oczyszczenie serca i praktykowanie
umiarkowania.
·
Czystość serca pozwoli nam oglądać
Boga; już dzisiaj pozwala nam widzieć wszystko tak, jak widzi
Bóg.
·
Oczyszczenie serca osiąga się przez
modlitwę, praktykowanie czystości, czystość intencji
i spojrzenia.
·
Czystość serca domaga się
wstydliwości, która jest cierpliwością, skromnością i dyskrecją.
Wstydliwość strzeże intymności osoby.
|
DZIESIĄTE PRZYKAZANIE
Nie będziesz pożądał... żadnej rzeczy, która należy do
bliźniego twego
(Wj 20, 17).
Nie będziesz pragnął domu swojego bliźniego ani jego pola, ani jego
niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego wołu, ani jego osła, ani
żadnej rzeczy, która należy do twojego bliźniego
(Pwt 5, 21).
Gdzie jest twój skarb, tam będzie i serce twoje
(Mt 6, 21).
Dziesiąte przykazanie stanowi dalszy ciąg i uzupełnienie przykazania
dziewiątego, które odnosi się do pożądliwości ciała. Zabrania ono
pożądania dóbr drugiego człowieka, które jest źródłem kradzieży,
grabieży i oszustwa, zakazanych przez siódme przykazanie.
Zachłanność ma swe źródło - podobnie jak nierząd - w bałwochwalstwie
zakazanym w trzech pierwszych przepisach Prawa. Dziesiąte
przykazanie zwraca uwagę na intencję serca; wraz z dziewiątym
przykazaniem streszcza ono wszystkie przykazania Prawa.
·
"Gdzie jest
twój skarb, tam będzie i serce twoje" (Mt
6, 21).
·
Dziesiąte przykazanie zabrania
nieumiarkowanej zachłanności, rodzącej się z pozbawionej miary
żądzy bogactw i zawartej w nich potęgi.
·
Zazdrość polega na smutku doznawanym
z powodu dobra drugiego człowieka i nadmiernym
pragnieniu przywłaszczenia go sobie. Jest ona wadą
główną.
·
Ochrzczony zwalcza zazdrość
życzliwością, pokorą i zdaniem się na Bożą Opatrzność.
·
Wierzący w Chrystusa "ukrzyżowali
ciało swoje z jego namiętnościami i pożądaniami"
(Ga S, 24),
są prowadzeni przez Ducha Świętego i idą za Jego
pragnieniami.
·
Oderwanie się od bogactw jest
nieodzowne, by wejść do Królestwa niebieskiego. "Błogosławieni
ubodzy w duchu".
·
Człowiek ma jedno prawdziwe pragnienie:
"Chcę widzieć Boga". Pragnienie Boga gasi woda
życia wiecznego.
|
|
|