|
|
1374-1382 |
Pontyfikat
arcybiskupa gnieźnieńskiego Janusza Strzeleckiego Suchywilka,
który erygował kościół parafialny
w Budzisławiu Kościelnym.
Był on budowlą drewnianą do głównego gmachu dostawiona została
kaplica i zakrystia. Ściany pokryte były malowidłami. W
ołtarzu głównym znajdował się konsekrowany portal z rzeźbą NMP
wstępującej do nieba oraz drewniane tabernakulum w którym
przechowywano Najświętszy Sakrament. |
1459 |
Przedstawienie
oryginalnego przywileju na procesie patronackim w Konsystorzu
Gniezinieńskim. Fundatorami kościoła wg tego dokumentu byli
właściciele wsi Budzisław Kościelny, Budzisław Górny i Zberzyn.
Miejscowości te tworzyły prawdopodobnie okręg parafii. Do
parafii należał również Nieborzyn. |
6.11.1479 |
Proboszcz
Ostrowicki (brak imienia) otrzymał nowy przywilej erekcyjny w
Uniejowie. Zakres terytorialny parafii powiększył się o wsie:
Zberzynek, Kamionki Nowe, Kolonia, Słowiki, Tręby, Kamionki,
Olendry Wielmorznych Gorzeńskich, Kamionki Nieborzyńskie,
drugie Olendry, Konopki dziedziczne. Później włączono do
parafii także: Zberzyńskie Holendry, Tręby Holenderski, Skupne
Folwark, Budzisław Holenderski i Folwark Zberzynek. |
1608 |
Oddanie do użytku
domu proboszczowskiego, w którym zamieszkiwał proboszcz a po
jego rozbudowie także
i inni domownicy. |
1608-1792 |
Przy parafii
istniała szkoła. Na jej utrzymanie fundusze dawał proboszcz. W
szkole młodzieńcy uczyli się podstaw śpiewu i gramatyki. |
1608 |
Na cmentarzu
parafialnym znajdowała się kaplica – kostnica, która w roku
1639 została naprawiona. |
1648-1649 |
Prawdopodobnie w
parafii przebywały siostry ze Zgromadzenia Karmelitanek Bosych
sprowadzone z Lublina. |
1728 |
W kościele
istniały prawdopodobnie trzy ołtarze. Pierwszy z tabernakulum
i obrazem NMP, drugi Towarzystwa
św. Agnieszki i trzeci z obrazem Świętego Krzyża. W świątyni
znajdowały się ławki, chrzcielnica, trzy mszalne kielichy,
srebrny krzyż z relikwiami, bielizna kościelna i księgi
liturgiczne. Oprócz relikwii w krzyżu były także relikwie św.
św. Doroty i Katarzyny oraz ponadto relikwie pięciu braci
męczenników w relikwiarzu w kształcie ręki. Pod koniec 1728 r.
w kościele nie było już żadnej relikwii. |
1739 |
Odbudowa kościoła,
który w roku 1748 został poświęcony przez Leona Morawskiego
oficjała gnieźnieńskiego. |
1748 |
Pod kolatorstwem
ks. kan. Leona Morawskiego zostaje odnowiony i poświęcony nowy
kościół parafialny. Świątynia posiadała dwa ołtarze. Ołtarz
wielki Najświętszej Maryi Panny z olejnym obrazem Matki
Boskiej Wniebowzięcia. Na środku ołtarza stało tabernakulum. W
drugim ołtarzu znajdował się obraz Ukrzyżowania Pańskiego na
nim umieszczono srebrny krzyż z partykułą „drzewa życia”. |
21.04.1751 |
Konsekracja przez
sufragana gnieźnieńskiego Krzysztofa Dobińskiego portatyla z
relikwiami
św. św. Krescentego, Syrena i Wenerandy Męczenników. |
1780 |
Pozostawienie
jedynie nazwy kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia
Najświętszej Marii Panny. W okresie wcześniejszym używano
także tytułów drugorzędnych patronów – św. św. Doroty i
Katarzyny. |
1785 |
Świątynia została
(mimo odpowiednich zabezpieczeń i pilnowania przez wybranych
mieszkańców Budzisławia Kościelnego) okradziona ze sprzętów i
srebra. Kolejne kradzieże miały miejsce w roku 1807. Zabrano
wtedy: pateny, srebrny krzyż i inne sprzęty. |
1811 |
Zbudowana lub
wyremontowana została plebania parafialna. Do niej
przynależały także budynki gospodarcze
i dom dla wikariusza. |
30.06.1818 |
Do tego okresu
parafia Budzisław Kościelny należała do Archidiecezji
Gnieźnieńskiej. Bulla „Ex imposita nobis” ustaliła granicę
diecezji w Królestwie Polskim, a Budzisław Kościelny znalazł
się w diecezji kujawsko-kaliskiej. |
1867 |
W wyniku
zmniejszenia ilości dekanatów i dopasowania ich do terytorium
miast powiatowych parafię Budzisław Kościelny włączono do
dekanatu słupeckiego. |
1903-1905 |
Ks. proboszcz
Marcin Markowski rozpoczął przeglądanie parafialnych ksiąg
metrycznych rozpoczynających się od roku 1601, z których
okazało się, że znajdują się tam żywota św. Benedykta i św.
Adelajdy. Prowadzone przez wyżej wspomnianego tłumaczenia na
język polski nie są w pełni wiarygodne, tym bardziej, iż
kolejne kopie przekazywane były przez wiele rąk, a oryginały
zaginęły w czasie I wojny światowej. |
1905 |
Ufundowanie przez
Apolonię Helencką dzwonu, który nosił imię „Feliks” i ważył
265 kg. Dzwon ten jak i dwa pozostałe na skutek zawieruchy
wojennej zostały przez okupantów zarekwirowane. W 1924 r.
udało się ks. Rawickiemu doprowadzić do ich odzyskania i
umieszczenia na dzwonnicy. |
1924 |
Powiększono o dwie
morgi teren cmentarza parafialnego. |
1925 |
Wyremontowano
sześciogłosowe organy, które znajdowały się na chórze
muzycznym. W roku 1918 Niemcy
z nich zabrali piętnaście cynowych piszczałek. |
1923-1925 |
Dach drewnianej
świątyni parafialnej pokryto blachą ocynkowaną oraz
zamontowano sygnaturkę. |
15.12.1927 |
Po 24 latach do
parafii powróciła organistówka oraz odremontowano zabudowania
plebańskie. |
1929 |
W kościele
dokonano wielu przeróbek, m.in. drzwi do kruchty, uzupełniono
deski w ścianach oraz wykonano podmurówkę i pomalowano wnętrze
farbą olejna. |
1931 |
Zawarto umowę z
miejscową Ochotniczą Strażą Pożarną. Na jej mocy parafia
okazała pomoc jednostce przy finansowaniu budowy sali ludowej
i parafialnej. Po jej wybudowaniu została ona przekazana na
cele liturgiczne w wieczyste użytkowanie parafii. |
1932 |
W kościele
zawieszono olejny obraz Serca Pana Jezusa. |
1932 |
W lutym w parafii
zostały odprawione misje. Jak donoszą stosowne źródła były to
pierwsze misje od niepamiętnych czasów. Prowadzili je Ojcowie
Jezuici. |
26.12.1932 |
Została otwarta
sala parafialna. Z tej okazji wystawiono przedstawienie
połączone z zabawą. |
1934 |
W parafii istniały
dobrze rozwinięte: SMP, Akcja Katolicka, Apostolstwo Modlitwy,
Bractwo św. Józefa, Żywy Różaniec i chór kościelny. |
1935 |
Świątynia
wzbogaciła się o dwa obrazy św. Andrzeja i św. Benedykta
ofiarowane przez o. Stanisława Pietrzaka. |
1925-1939 |
W wyniku zmian
terytorialnych państwa polskiego, a tym samym zmian
terytorialnych diecezji, dekanatów parafia Budzisław Kościelny
zmieniała także kilkakrotnie przynależność do odpowiedniej
władzy kościelnej. |
1939-1945 |
Podczas działań
wojennych i okupacji zostaje przez Niemców rozebrany w 1942 r.
kościół, wielu parafian zostaje aresztowanych i wysiedlonych.
W 1940 r. okupant dokonał konfiskaty dzwonów. |
1945 |
Po zakończeniu II
wojny światowej duszpasterstwo rozpoczęło się w dawnej sali
parafialnej i ludowej, która mieściła się w remizie straży
pożarnej. Tam też sprawowano msze święte, co trwało do roku
1950. |
1947 |
Ks. Stalkowski
wraz z parafianami zgromadził znaczne ilości materiałów do
pobudowania nowego kościoła, jednak na skutek jego choroby,
nie był on w stanie rozpocząć wznoszenia kościoła. Parafianie
materiałybudowlane rozdysponował na swoje potrzeby. |
1949 |
W wyniku
powojennej reorganizacji sieci dekanalnej parafia w
Budzisławiu Kościelnym została przeniesiona do dekanatu
kleczewskiego. |
1950 |
W wyniku pożaru
spłonęła organistówka. Miejscowa społeczność podjęła decyzję
by jej nie odbudowywać,
a środki finansowe otrzymane od ubezpieczycieli przeznaczyć na
tymczasową świątynię. |
1952 |
Adaptowany na
potrzeby kościoła barak zostaje wyremontowany
i odmalowany (mógł pomieścić ok. 1200 osób). Wewnątrz posiadał
jeden ołtarz z tabernakulum. |
1960 |
Oddanie do użytku
stalowej dzwonnicy na której zawieszono trzy dzwony.
Poprzednio jeden z nich wisiał na pobliskim drzewie. |
10.07.1966 |
Odbyły się główne
uroczystości roku milenijnego podczas których ks. bp Kazimierz
Majdański podczas uroczystej sumy poświęcił obrazy św.
Benedykta Budzisławskiego i św. Andrzeja Świerada ufundowane
przez parafian. Po sumie pasterz diecezji ogłosił dekret
Stolicy Apostolskiej ustanawiający w parafii Budzisław
Kościelny odpust parafialny na dzień 13 lipca lub w ciągu
siedmiu dni, ku czci wyznawców św. Andrzeja Świerada i św.
Benedykta Budzisławskiego. |
1968 |
W kościele były
dwa ołtarze, chrzcielnica, zakrystia i ławki dla wiernych. |
1974 |
Parafia z urzędu
wojewódzkiego otrzymuje pozwolenie na wzniesienie nowego
kościoła. |
1975 |
Parafię nawiedziła
kopia cudownego obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. Akt ten
poprzedzony był misjami prowadzonymi przez Ojców Bernardynów. |
1975 |
W wyniku nowego
administracyjnego podziału kraju, likwidującego powiaty, gminę
Kleczew wraz
z Budzisławiem Kościelnym włączono do nowo
utworzonego województwa konińskiego. |
15.07.1976 |
Rozpoczęło się
wznoszenie gmachu nowego kościoła. |
15.05.1977 |
Ks. bp Jan Zaręba
poświęcił kamień węgielny pod świątynię i nadał kościołowi
wezwanie Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny oraz świętych
Patronów Andrzeja i Benedykta. |
1980 |
Ukończenie
głównych prac budowlanych przy kościele parafialnym. |
12.07.1981 |
Pasterz diecezji
włocławskiej ks. bp Jan Zaręba poświęcił nowo wzniesiony
kościół parafialny. |
13.07.1983 |
Uroczyste
poświęcenie przez ks. bp Romana Andrzejewskiego płaskorzeźby
przedstawiającej św. Benedykta ufundowanej przez wiernych
parafii. |
20.10.1984 |
Parafia liczyła
2165 mieszkańców. |
1990 |
W skład parafii
Budzisław Kościelny wchodziły następujące miejscowości:
Budzisław Kościelny, Adamowo, Budy, Budzisław Górny, Kamionki,
Nieborzyn, Skupne, Słowiki, Tręby Nowe, Tręby Stare, Szubianki,
Zberzyn
i Zberzynek. |
1991-1996
|
Ukończenie budowy
plebani.35 - lecie kapłaństwa proboszcza parafii ks.kan. Jana
Krawczyka.
W uroczystości udział brał ks.bp. Roman Andrzejewski oraz
liczne grono księży, przyjaciół i parafian.
|
25.03.2004 |
Był
dniem historycznym
dla naszej parafii. Ta data jest związana ze zmianą diecezji. Otóż
od czwartku – 25.03.03r. będziemy przynależeć do
Archidiecezji Gnieźnieńskiej,
do której z diecezji włocławskiej
zostały włączone dekanaty: kleczewski, goliński, słupecki i
zagórowski. Zmiany zostały spowodowane powstaniem diecezji
bydgoskiej. |
22.05.2004 |
Grupa dzieci ze szkoły podstawowej pod kierunkiem Pani
Katechetki Jolanty Rewers reprezentowała naszą parafię na IV Kongresie
Misyjnym Dzieci i
Młodzieży
w Gnieźnie. Wczesnym rankiem w strojach przedstawiających dzieci
Afryki udały się w drogę. Po wspólnym spotkaniu w kościele
stacyjnym, gdzie uczestniczyły w konkursie (otrzymując nagrody
książkowe) przeszły
na wspólną mszę świętą do Katedry.
|
19.06.2004 |
W sobotę o godz. 17.00 po raz pierwszy próg naszej
świątyni przekroczył
Ksiądz Biskup
Wojciech Polak. Po
powitaniu przez młodzież, rodziców i księdza proboszcza rozpoczęła
się msza święta, podczas której 171 osób zostało umocnionych Duchem
Świętym w Sakramencie Bierzmowania. |
|
WYKAZ KOLATORÓW KOŚCIOŁA W
BUDZISŁAWIU KOŚCIELNYM
Budzisławski Bogusław i inni
małoletni |
w ich imieniu wstępował ks.
kan. Mikołaj Łysy, syn Strzeżaka Łagiewnickiego. Byli oni
fundatorami między rokiem 1374 a 1382. |
Budzisławski Adam, Albert,
Piotr
i Radziewska Zofia |
występują w 1608 r. |
Budzisławski Stanisław,
Łukomski Albert |
występują w 1633 r. |
Krzywosądzki Łukasz |
występuje w 1699 r. |
Umiński (imię nieznane),
właściciel Budzisławia |
występuje w 1699 r. |
Niemożewski Kazimierz |
występuje w 1728 r. |
ks. kan. Morawski Leon |
występuje w 1739 r. |
Morawski Franciszek |
występuje w 1760 r. |
Rodzina Morawskich |
występuje w 1781 r. |
Morawski Andrzej i Józafata
z Morawskich z Gorzenicy |
występują w 1792 r. |
Gorzeński Jędrzej |
występuje w 1811 r. |
|
FOTOGRAFICZNA WIZYTÓWKA HISTORII I
WSPÓŁCZESNOŚCI KOŚCIOŁA
|
|
Drewniany
kościół parafialny, rozebrany przez Niemców
podczas II wojny światowej |
Ołtarz
główny obecnego kościoła parafialnego |
|
|
|
Ołtarz
boczny |
Ołtarz
boczny |
|
Barak, który
służył przez wiele lat po II wojnie światowej jako świątynia |
|
|
Obecny kościół
parafialny - widok od frontu - oddany
do użytku w 1981 r. |
Wierni
we wnętrzu obecnego kościoła parafialnego |
|
PATRONKA PARAFII W
BUDZISŁAWIU KOŚCIELNYM WNIEBOWZIĘTA NAJŚWIĘTSZA MARYJA PANNA
"Gdy
jednak nadeszła pełnia czasu, zesłał Bóg Syna swego, zrodzonego z
niewiasty".
Kult maryjny
wywodzi się z przedziwnej decyzji Boga, by jak przypomina apostoł
Paweł związać na zawsze ludzką tożsamość Syna Bożego z niewiastą,
Maryją z Nazaretu. Tajemnica Bożego macierzyństwa i współpracy Maryi
w odkupieńczym dziele budzi w każdej epoce wśród wierzących postawę
czci zarówno wobec Zbawiciela, jak i wobec Tej, która zrodziła Go w
czasie, współpracując w ten sposób z odkupieniem. Następna przyczyna
wdzięcznej miłości do Błogosławionej Dziewicy wiąże się z Jej
powszechnym macierzyństwem. Wybierając Ją na Matkę całej ludzkości,
Ojciec niebieski chciał wyjawić niejako macierzyński wymiar swej
Boskiej dobroci i zatroskania o ludzi wszystkich czasów.
Wypowiadając na Kalwarii słowa:
"Oto syn Twój",
"Oto Matka
twoja",
Jezus z
wyprzedzeniem ofiarowywał Maryję tym wszystkim, którzy mieli przyjąć
dobrą nowinę o zbawieniu i tworzył podstawę dla ich synowskiego
uczucia do Niej. Biorąc przykład z Jana, chrześcijanie sprawiają, że
poprzez kult wciąż trwa miłość Chrystusa do Matki, którą oni
przyjmują we własnym życiu.
Teksty
ewangeliczne poświadczają istnienie kultu maryjnego od zarania
Kościoła. Pierwsze dwa rozdziały Ewangelii św. Łukasza sugerują, że
judeochrześcijanie darzyli Matkę Jezusa szczególnymi względami,
wyrażali swe uznanie dla Niej i starannie strzegli wspomnienia o
Niej.
W opowiadaniach z
dzieciństwa możemy ponadto znaleźć pierwotne formy wyrażania i motywacje kultu maryjnego, zawarte w zawołaniu Elżbiety:
"Błogosławiona jesteś między niewiastami (...). Błogosławiona
jesteś, któraś uwierzyła, że spełnią się słowa powiedziane Ci od
Pana”.
Ślady czci
rozpowszechnionej już w pierwszej wspólnocie chrześcijańskiej
znajdujemy w kantyku Magnificat:
"błogosławić mnie będą odtąd wszystkie pokolenia".
Przypisując Maryi
to wyrażenie, chrześcijanie uznawali Jej niepowtarzalną wielkość,
która miała być głoszona aż do końca świata. Ponadto ewangeliczne
świadectwa (por. Łk 1, 34-35; Mt 1, 23 oraz J 1, 13), pierwsze
formuły wiary i fragment pism św. Ignacego Antiocheńskiego
potwierdzają szczególny podziw, jakim pierwsze wspólnoty otaczały
dziewictwo Maryi, ściśle związane z tajemnicą wcielenia. Janowa
Ewangelia, mówiąc o obecności Maryi u początków i na końcu życia
publicznego Syna, pozwala przypuszczać, że pośród pierwszych
chrześcijan żywa była świadomość roli, jaką Maryja odegrała w dziele
Odkupienia, choć pozostawała w pełni zależna w miłości od Chrystusa.
Podkreślając
szczególny charakter kultu maryjnego, Sobór Watykański II stwierdza:
"Maryja,
naśladując swego Syna, dzięki łasce Bożej wywyższona ponad
wszystkich aniołów i ludzi, słusznie doznaje od Kościoła czci
szczególnej, ponieważ jako Najświętsza Matka Boga uczestniczyła w
tajemnicach Chrystusa"
.
Nawiązując następnie do modlitwy maryjnej z III w. Sub tuum
praesidium
"Pod Twoją obronę"
Sobór dodaje, że
ten szczególny charakter kultu jest widoczny od samego początku:
"Już (...)
od najdawniejszych czasów Błogosławiona Dziewica czczona jest pod
zaszczytnym imieniem Matki Bożej, pod której obronę uciekają się w
modlitwach wierni we wszystkich przeciwnościach
i potrzebach"
(tamże).
Prawda ta znajduje potwierdzenie w ikonografii oraz w nauce Ojców
Kościoła począwszy od II w. W rzymskich katakumbach św. Pryscylli
możemy podziwiać pierwszy wizerunek Matki Bożej z Dzieciątkiem, a
św. Justyn i św. Ireneusz mówią o Maryi jako o nowej Ewie, której
wiara i posłuszeństwo naprawiają niewierność i nieposłuszeństwo
pierwszej niewiasty. Zdaniem biskupa Lyonu nie wystarczyło, ażeby
Adam był odkupiony w Chrystusie, lecz
"było
rzeczą słuszną i konieczną, by Ewa została odnowiona w Maryi".
Podkreśla on w
ten sposób ważność roli kobiety w dziele zbawienia i kładzie
podwaliny pod znamionującą całe wieki chrześcijaństwa nierozłączność
kultu maryjnego i kultu oddawanego Jezusowi.
Kult maryjny wyrażał się
początkowo we wzywaniu Maryi jako Theotokos. Tytuł ten został
oficjalnie potwierdzony po kryzysie nestoriańskim na Soborze Efeskim
w 431 r. Reakcja wiernych na dwuznaczne i chwiejne stanowisko
Nestoriusza, który posunął się do zaprzeczenia Boskiego
macierzyństwa Maryi, a następnie pełne radości przyjęcie decyzji
Soboru Efeskiego potwierdzają zakorzenienie się kultu Dziewicy
pośród chrześcijan. Jednakże
"zwłaszcza
od Soboru Efeskiego wzrastał przedziwnie kult Ludu Bożego dla Maryi,
wyrażający się w czci i miłości, w inwokacjach i naśladowaniu"
.
Wyraził się on zwłaszcza w świętach liturgicznych, pośród których
poczynając od V w. nabrał szczególnego znaczenia
"dzień Maryi Theotokos",
obchodzony 15
sierpnia w Jerozolimie, który później stał się świętem Zaśnięcia lub Wniebowzięcia. Ponadto pod wpływem "Protoewangelii Jakuba" ustanowiono święta Narodzenia, Poczęcia
i Ofiarowania, które
przyczyniły się do lepszego ukazania niektórych ważnych aspektów
tajemnicy Maryi.
Możemy z całym
przekonaniem powiedzieć, że rozwój kultu maryjnego aż do naszych
czasów odznacza się przedziwną ciągłością. W jego dziejach
przeplatają się okresy rozkwitu i kryzysy, których następstwem była
jednak jeszcze większa odnowa. Wydaje się, że po Soborze Watykańskim
II kult maryjny będzie się rozwijać harmonijnie dzięki głębszemu
zrozumieniu tajemnicy Kościoła oraz w dialogu ze współczesnymi
kulturami, aby zakorzeniać się coraz bardziej w wierze i życiu Ludu
Bożego pielgrzymującego po ziemi.
W Rzymie
znakiem widomym tej czci stała się bazylika Matki Boskiej Większej.
W miarę jak chrześcijaństwo rozszerzało się na różne kraje,
urzeczywistniała się także ta zapowiedź Maryi z Magnificat:
„Będą mnie nazywać błogosławioną wszystkie narody”.
Do narodu
polskiego odnosi się to w sposób szczególny. Jest u nas tyle form
kultu maryjnego, a sam kult należy jak gdyby do naszego skarbca,
skarbca Kościoła, kultury i pobożności, poczynając od pieśni
Bogurodzica aż po nasze czasy.
|
SYLWETKA
DRUGORZĘDNEGO PATRONA PARAFII W BUDZISŁAWIU KOŚCIELNYM ŚW. ANDRZEJA
ŚWIERADA
W
1983 roku upłynęło 900 lat od chwili, kiedy Andrzej Świerad włączony
został w poczet świętych. Wydarzenie to w miesiącu lipcu każdego
roku jest upamiętnione odpowiednimi uroczystościami. Parafianie z
radością oddają hołd świętemu Andrzejowi Świeradowi, czczą go jako
Męża wielce zasłużonego dla Kościoła i społeczeństwa. Czyniąc to,
wspominają papieża Grzegorza VII, który w roku 1083 na prośbę
węgierskiego króla Władysława zatwierdził kult Andrzeja Świerada.
Postanowienie to ogłoszone zostało na synodzie węgierskim w
obecności papieskiego legata.
Świerad urodził się w skromnej rodzinie wieśniaczej w
Polsce około 980 roku. Wezwany przez Boga na samotnię, aby uważniej
mógł wsłuchiwać się w Jego głos, zgodnie ze słowami proroka Ozeasza:
„Przeto zawiodę ją na puszczę i będę mówił do serca jej”, założył na
przełomie X i XI wieku pustelnię w miejscowości Tropie, podówczas w
granicach diecezji krakowskiej. Opuścił ją około roku 1022 i wstąpił
do klasztoru benedyktyńskiego świętego Hipolita na górze Zabor w
Słowacji, gdzie przyjąwszy imię zakonne Andrzej prowadził życie
monastyczne. Potem, mając już ponad 40 lat, za zgodą opata
klasztoru, Filipa, powrócił do prowadzonego uprzednio w Polsce życia
pustelniczego, udając się do groty w miejscowości Skałka, nad
brzegiem rzeki Wag.
Wsławił się niezwyczajnym praktykowaniem pokuty: za dnia
zajmował się karczowaniem drzew, noce zaś spędzał na modlitwie,
układając się na dębowym pniu otoczonym kolcami i cierniem, aby nie
zasnąć. W okresie czterdziestodniowego postu często przymierał
głodem, żywiąc się jednym zaledwie orzechem dziennie. Po śmierci
znaleziono na jego ciele od dawna noszoną włosiennicę wykonaną z
żelaznego łańcucha.
Zmarł około roku 1034,
pochowany został w Nitrze, w tamtejszej bazylice świętego Emmerana.
Liczne doznawane tam cuda naocznie potwierdziły jego świętość.
Święty Andrzej Świerad był człowiekiem całkowicie oddanym Bogu.
Toteż w roku nadzwyczajnego Jubileuszu Odkupienia rodzaju ludzkiego,
który zbiegł się z 900 rocznicą kanonizacji Świerada, Kościół
wskazał, iż on w doskonały sposób zadośćuczynił wezwaniu:
„Otwórzcie drzwi Odkupicielowi”,
przypominający ludowi chrześcijańskiemu to największe dla świata
wydarzenie. Drzwi bowiem swoje na oścież otworzył Chrystusowi, a
ustawicznym naśladowaniem dążył do osiągnięcia tego, co było
pragnieniem wszystkich świętych, a co o sobie powiedział święty
Paweł Apostoł: „już nie ja żyję, lecz żyje
we mnie Chrystus”. Otworzył ponadto Odkupicielowi drzwi
wymienionych narodów, i to bardziej modlitwą, doświadczeniem
mistycznym, znoszeniem niewygód, pracą rąk niż słowem. Takim to
najskuteczniejszym sposobem głosił Chrystusa i czynił dobrze
bliźnim: takim postępowaniem umacniał założone w tych krajach
fundamenty chrześcijaństwa i rzucał ziarno społecznej i
obywatelskiej kultury. Ową kulturę o chrześcijańskim i rzymskim
korzeniu, wspólną reszcie Europy, przeniósł w narody słowiańskie.
Prowadząc dalej dzieło Cyryla i Metodego, jak najściślej związał te
narody z sobą oraz z całą Europą, wspólnym czyniąc ich materialne i
duchowe dziedzictwo. Z tej racji przyczynił się do powstania nowej
Europy i ze świętym Benedyktem oraz wspomnianymi Apostołami Słowian
ma w pewien sposób udział w jej osiągnięciach.
Uroczystości Tysiąclecia
Chrztu Polski obchodzone w roku 1966 w miejscowości Tropie ukazały
dobitnie zasługi świętego Andrzeja Świerada. Święty Andrzej Świerad
poprzez swe życie, modlitwę, ascezę, podjętą dla braci pracę, stał
się jednym z korzeni, z których wyrosła tysiącletnia siła religii
chrześcijańskiej w Polsce.
Pod koniec XIX wieku święty
Andrzej Świerad został ogłoszony Patronem młodzieży słowackiej, co
stanowi dalsze świadectwo jego znaczenia i czci. W dziewięć wieków
od swej kanonizacji, Andrzej Świerad żyje nadal w umysłach i sercach
Polaków, Słowaków, Czechów i Węgrów. Oni zresztą najbardziej
doświadczyli dobrodziejstw jego świętości. Tym niemniej był to
człowiek, który wszystkich chrześcijan mógłby wiele nauczyć. Przede
wszystkim uczy ludzi naszych czasów, tak bardzo skłaniających się ku
przyjemnościom i przemijalnym dobrom ziemskim, że tylko Bóg jest
jedynym Dobrem, Najwyższym Dobrem.
|
SYLWETKA
DRUGORZĘDNEGO PATRONA PARAFII W BUDZISŁAWIU KOŚCIELNYM ŚW. BENEDYKTA
Minich Benedykt z klasztoru św.
Hipolita na górze Zabor pod Nitrą żył przez pewien czas ze Świeradem
w pobliskiej pustelni. Stamtąd to dochodził niekiedy do klasztoru
św. Marcina na Górze Panońskiej (Wegry)
i wtedy właśnie miał okazję, by opowiadać Maurusowi o cnotach i
surowościach swojego mistrza. Po śmierci tego ostatniego (około 1034
r.) Benedykt kontyuował surowy tryb życia w pustelni. W trzy lata
później napadli go zbójcy, zawlekli nad rzekę Wag i tam zamordowali,
a ciało wrzucili do wody (koło Skały, w pobliżu Trenczyna na
Słowacji). Odnaleziono je znacznie później i pochowano obok Andrzeja Świerada w kościele św. Emmerama w Nitrze.
W 1083 r. podczas synodu prowincji węgierskiej w Nitrze
Benedykt został kanonizowany. Pamiątkę tego faktu (także i
kanonizacji Andrzeja Świerada) Kościół obchodzi w dniu 13 lipca.
Spisana w tym mniej więcej
czasie Legenda s. Stephani regis Maior
utrzymuje, że Benedykt, podobnie jak jego mistrz Andrzej Świerad,
przybyli de terra Poliensi.
Znaczenie w ten sposób polskie pochodzenie eremity wydaje się wielce
prawdopodobne.
|
"ŹRÓDŁA
BUDZISŁAWSKIE"
Jednym z bardziej
interesujących pod względem historycznym wątkiem dziejów Parafii w
Budzisławiu Kościelnym są tzw. "Źródła budzisławskie".
Obecny stan badań naukowych nad tą problematyką, nie do końca
pozwala na pełną i obiektywną dokumentację ich pochodzenia oraz
faktów tam zawartych.
Nie jest głównym celem tego fragmentu witryny internetowej zajmowanie się tym
zagadnieniem - tym niemniej - z uwagi na wymiar i znaczenie
"źródeł" dla wspólnoty parafialnej, omówione zostanie same sedno
sprawy oraz podany - dla zainteresowanych - wykaz stosownej
literatury, która posłużyć może do wzbogacenia tych wiadomości.
Historia
"Źródeł budzisławskich" opiera się właściwie tylko i wyłącznie
na tym, co na ten temat wiadomo z relacji Józefa Stanisława
Pietrzaka, bądź tego, co na ten temat napisał L. Pierzchała (
Podstawowym artykułem jest praca K. Górskiego pt. "Uwagi o źródłach
budzisławskich").
Tzw.
"Źródła budzisławskie" odkrył w końcu XIX w., przeglądając
rzeczy znajdujące się na strychu kościoła w Budzisławiu Kościelnym,
miejscowy organista Walenty Korab-Kowalski. Znalazł on - między
innymi - stare księgi metryczne rozpoczynające się około 1601 roku.
W latach 1903 - 1904 ksiądz proboszcz Marcin Markowski, rozpoczął
przeglądanie tych dokumentów i okazało się, iż znajdują się tam dwa
żywota. Jeden to żywot św. Benedykta, drugi zaś Adelajdy. Kapłan
przystąpił do ich tłumaczenia z języka łacińskiego na polski. Do
pomocy dobrał sobie Józefa Stanisława Pietrzaka - dwudziestoletniego
młodzieńca i obaj przełożyli tekst na język ojczysty. W czasie
działań militarnych I wojny światowej, podczas kwaterowania na
plebani wojsk niemieckich, pierwowzór łaciński zaginął. Pozostały
jedynie odpisy tłumaczeń. Prawdopodobnie materiały te Pietrzak
przekazał O. Balzerowi oraz L. Pierzchale - emerytowanemu
nauczycielowi. Ten na ich podstawie w 1934 r. opracował studium pt.
"Wszerad Andrzej i Stojsław Benedykt najstarsi święci polscy".
Praca ta, jednak nie zyskała uznania w środowiskach kościelnych i
naukowych.
Podczas II
wojny światowej Pietrzak przebywał w obozie koncentracyjnym i po
zakończeniu działań wojennych w roku 1949 przekazał oba żywota K.
Górskiemu, czego efektem był wspomniany wyżej artykuł "Uwagi o
źródłach budzisławskich".
Jeżeli chodzi
o kult św. Benedykta w parafii Budzisław Kościelny, to oficjalne
źródła do XX wieku nic o nim nie wspominają. Nie znajdujemy także w
nich nic o istnieniu kaplicy pod jego wezwaniem, czy nawet o obrazie
tegoż świętego - chociaż J. St. Pietrzak twierdził, że kult istniał
w parafii od XVII w. Dopiero o namiastkach tego kultu mogą świadczyć
fakty zanotowane przez ks. Rawickiego w 1935 r. Kiedy to do świątyni
parafialnej nadesłano z Krakowa wota dla św. Benedykta. Kult ten
bardziej się rozwinął podczas proboszczowania ks. Andrzeja
Żurańskiego, kiedy to zakupiono i uroczyście poświęcono chorągiew z
wizerunkiem św. Pustelników oraz obrazy św. Benedykta i św.
Andrzeja. Podczas milenijnych obchodów tysiąclecia państwa polskiego
w parafii, uroczystości te połączono z tysiącleciem ich
działalności. Wtedy to, Dekretem Stolicy Apostolskiej ustanowiono
odpust w parafii na dzień 13 lipca lub w ciągu 7 dni, ku czci
wyznawców św. Andrzeja Świerada i św. Benedykta Budzisławskiego. W
dniu 19 maja 1977 r. ks. bp Jan Zaręba poświęcił kamień węgielny pod
nowo powstający kościół nadając mu wezwanie Wniebowzięcia
Najświętszej Maryi Panny oraz świętych Andrzeja i Benedykta.
Literatura przedmiotu:
|
Akta wizytacyjne parafii
Budzisław Kościelny oraz kronika parafii - archiwum parafialne. |
|
Bobrowski W., Sanktuarium św.
Świerada i Benedykta w Tropiu. Currenda. Wydaw. Kurii
Diecezjalnej Tarnowskiej. t. 1-4, 1983. |
|
Górski K., Od religijności do
mistyki. Zarys dziejów życia wewnętrznego w Polsce. Cz.1.
Lublin 1962, s. 180. |
|
Górski K., Uwagi o źródłach
budzisławskich. Nasza Przeszłość. t. 5: 1957. |
|
Hensel W., Polska przed
tysiącem lat. Wrocław-Warszawa-Kraków 1967. |
|
Labuda G., Recenzje o "Uwagi o
źródłach budzisławskich". SZ. t.3.:1958, s.314. |
|
Nowacki J., Archidiecezja
Poznańska w granicach historycznych i jej ustrój. t.2.
Poznań 1964, s.1. |
|
Praca zbiorowa pod red. M.
Dembińskiej - Z dziejów regionu konińskiego. |
|
Widajewicz J., Rodowód
Piastówny Adelajdy. P 2. t.9:1953, s.58. |
|
Witczak H., Dzieje parafii
Budzisław Kościelny, Praca dyplomowa, Włocławek 1990, w
posiadaniu parafii Budzisław Kościelny. |
|
MIEJSCOWOŚCI
WCHODZĄCE W SKŁAD PARAFII I PARAFIE SĄSIADUJĄCE
W skład parafii Budzisław Kościelny wchodzą następujące
miejscowości: |
Sąsiadującymi parafiami są: |
|
Adamowo |
|
Budy |
|
Budzisław Górny |
|
Budzisław Kościelny |
|
Grabce |
|
Kamionka |
|
Kolonia Kamionki |
|
Kolonia Nieborzyn |
|
Łazy |
|
Nieborzyn |
|
Skupne |
|
Słowiki |
|
Tręby Nowe |
|
Tręby Stare |
|
Zberzyn |
|
Zberzynek
|
|
|
Złotków |
|
Wilczyn |
|
Ostrowite Słupeckie |
|
Szydłówiec |
Wszystkie one
należą do archidiecezji gnieźnieńskiej. |
|
|
|