Do strony głównej


 

 

Rodzina, jako instytucja i wspólnota, jest pierwszym i podstawowym miejscem socjalizacji i wychowania człowieka, a jej wpływ - ze względu na kompleksowość i długotrwałość działań na wychowanka - jest bardzo trudny do zastąpienia (DWCh 3). Definiując człowieka na gruncie socjologii, mówi się o nim jako istocie społecznej; niektórzy posuwają się dalej, określając człowieka jako istotę rodzinną. Jan Paweł II, podzielając przekonanie Soboru Watykańskiego II, że małżeństwo i rodzina należą do najcenniejszych dóbr ludzkości (KDK 52, FC 1), podjął się dokonania głębokiej refleksji nad rodziną chrześcijańską. Należy przypomnieć, że małżeństwo i rodzina są w chrześcijaństwie kategorią teologiczną, czyli dotyczą poznania Boga wprost lub pośrednio. Oznacza to, że rodzina stanowi nieodzowny składnik całościowego planu zbawienia, tak w sensie biernym (jako rzeczywistość uświęcona), jak w sensie czynnym (jako podmiot współdziałania z Bogiem w dziele zbawienia). Rodzina jest "małym Kościołem" (FC 48), dlatego Jan Paweł II miał przekonanie, że "przyszłość świata idzie przez rodzinę" (FC 86 ) i poświęcił jej wiele miejsca w nauczaniu zawartym w encyklikach, adhortacjach i listach apostolskich. Także podczas przemówień wygłaszanych w czasie swoich licznych podróży apostolskich, podejmował konsekwentnie problemy rodziny. Traktował nauczanie skierowane do rodziny jako wyraz misji nauczycielskiej Kościoła, a "być po kapłańsku blisko rodzin zawsze uważał za swój ulubiony obowiązek". Poszukując myśli przewodniej, która była realizowana przez cały pontyfikat, uznałam, że najczęściej występującym przesłaniem, od pierwszej encykliki Redemptor hominis po ostatnie wystąpienia, było zdanie: "Chodzi o to, aby [...] nie tyle , ile " (RH 16; por: KDK 35; PP 14). Wydaje się, że pogląd Papieża dotyczy trzech problemów: sposobu istnienia człowieka oraz roli wartości i dóbr dla jego egzystencji. Ponieważ proces wychowania może być rozumiany jako wprowadzanie w świat wartości i w wychowaniu kształtują się podstawowe struktury życiowe określające styl życia człowieka, artykuł niniejszy będzie próbą wyjaśnienia, jak wyrażona w cytowanym zdaniu prawda może być realizowana w rodzinie i jaka jest jej percepcja.

 


Strona główna | Zeszyt bieżący | Pomoce homiletyczne | Informacje dla autorów
Zeszyty archiwalne | Redakcja | Kontakt

 

"Ateneum Kapłańskie" 1999-2006