O. Emilian Gołąbek OFM podejmuje ważne zagadnienie dotyczące wprowadzenia do modlitwy dzieci w młodszym wieku szkolnym. Rodzice i katecheci powinni lepiej poznać możliwości percepcyjne dzieci, aby młody człowiek potrafił nawiązać modlitewny dialog z Panem Bogiem. Artykuł został podzielony na trzy części: 1) Rozwój procesów psychofizycznych dziecka w młodszym wieku szkolnym; 2) Specyfika rozwoju religijności dzieci w młodszym wieku szkolnym; 3) Modlitwa dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Autor w pierwszej części artykułu podkreśla, że dziecko od siódmego roku rozpoczyna tak zwany młodszy wiek szkolny, który będzie trwał przez cztery lata. Wyodrębnienie tego okresu rozwojowego wiąże się ze specyfiką rozwoju psychicznego i fizycznego dziecka w pierwszych latach pobierania przez nie nauki. Zmiany dokonujące się w tym czasie są szczególnie znaczące i szybkie. Niezwykłe wydarzenie, jakim jest rozpoczęcie nauki w szkole, wiąże się z systematyczną pracą i obowiązkami. Jest to początek zupełnie nowego etapu w życiu dziecka.

W dalszej części opracowania O. Emilian Gołąbek wskazuje, że w młodszym wieku szkolnym można wyróżnić dwie fazy rozwojowe. Pierwsza obejmuje siódmy i ósmy rok życia i charakteryzuje się tendencją do dużego wysiłku fizycznego i psychicznego związanego z adaptacją do środowiska szkolnego i jego wymagań, do nauczycieli i rówieśników. Druga faza przypada na dziewiąty i dziesiąty rok życia, kiedy występują bardzo wyraźne zmiany w sferze intelektualnej dziecka. Rozwija się intensywnie mowa i myślenie, następuje zwiększenie aktywności i samodzielności, rozwijają się umiejętności współpracy z rówieśnikami i wychowawcami.

W końcowej części artykułu Autor pragnie pomóc rodzicom i katechetom w wychowaniu dziecka do modlitwy. Określa on modlitwę jako przebywanie i rozmowę z Ojcem. Dziecko wprowadzone w osobową relację z Bogiem, znacznie łatwiej może uświadomić sobie Jego bliskość. Intymny, szczery kontakt z Bogiem - to oczywisty cel i konieczne dążenie w wychowaniu dziecka do modlitwy, gdyż ze swej natury nie jest ono jeszcze zdolne pojąć wielkości i transcendencji Boga.